lauantai 30. tammikuuta 2016

HDR-brakyhoidon jälkeiset tuntemukset



Torstaina 28.1.2016 virtsaaminen alkoi onnistua kateederin poistamisen jälkeen. Join runsaasti teetä ja kotitekoista mehua. Iltapäivän aikana virtsarakko huuhtoutui, sillä virtsan mukana tuli neljästi erittäin pieni määrä verta. Söin edelleen burana 800 puolitablettia kuuden tunnin välein. Iltapäivän aikana minua alkoi huolettaa se, ettei suoli ole tyhjentynyt. Normaalin ruoan, perunapuuro ja kalapuikot lisäksi, otin hunajamaitoa ja luumuja jotta saisin suoleni toimimaan. Lisäksi kävelin huoneesta toiseen jotta sain liikuntaa.
Torstain ja perjantain välinen yö oli vähän vaikea, koska oli lähes koko ajan virtsaamistunne ja kuitenkaan juuri mitään ei tullut. Jouduin istumaan pytyllä alinomaan. Aaamuyöstä 29.1.2016 suoli alkoi toimimaan ja sain ulostettua pari kertaa pienehkön määrän. Olin luonnollisesti iloinen siitä, että suolikin alkoi toimimaan. Edelleen join teetä ja söin luumuja. Kävelin aamuyöstä huoneesta toiseen saadakseni liikuntaa. Vieläkän tuntuu takapuolessa, että siellä on ollut neuloja. Siksi en voi suorittaa vaatimpaa liikuntaa vielä perjantainakaan.

Perjantai-aamuna minulle alinomaa sellainen tunne, että pissa tulee nopeasti, mutta kuitenkaan ei tullut kuin muutama tippa. Tätä kesti lähes kolmen tunnin ajan. Join teetä ja söin voileivän. Kävin sen jälkeen lämpimässä suihkussa ja pukeuduin lämpimästi. Sen jälkeen tilanne rauhoittui. Kävin aamulla hakemassa Kalajoen terveyskeskuksesta pissanäytepurkit, sillä pissänäyte keskisuihkusta on annettava 2.2.2016

Koko päivän ajan olen tuntenut, että täytyy kiireesti käydä vessassa, mutta pissaa on tullut vain tipoittain. Olen juonut paljon teetä. Päivällä nukuin noin kaksi tuntia. Kun heräsin, kävin heti pissalla ja huomasin, että pissa oli vielä verta. Otin edelleen burana 800 puoli tablettia. Takapuolessa ei enää huomaa kipua. Kävin kaupassa ostamassa keräkaalta ja porkkanamehua. Tein porkka- ja omenaraastetta. Katsoin televisiosta SM-hiihtoja ja uusinnan nuorten jääkiekon MM-turnauksesta, Illan jääkiekko-ottelun joudun jättämään väliin, koska en tiedä miten pissaongelma on hallinnassa. Olen jatkanut kävelyä sisätiloissa. Olen hoitanut omia yritykselleni kuuluvia asioita sähköpostitse poliisin, syyttäjän ja verottajan kanssa sekä ottanut vastaan erään asiakkaan, jonka asioita olen hoitanut. Illalla kävin R-kioskilla ostamassa IS:n Asekätkijät lehden ja tein yhden rivin eurojackpottia ja jokerin.

Jatkoin kävelyä sisätiloissa läpi koko yön ( 29-30.1.). Join teetä ja söin kananmunan sekä kauraleivän palan juuston kera. Otin burana 800 puolikastabletin. Noin neljän aikaan sai ulostettua kunnolla. En voinut nukkua, koska oli koko ajan tunne, että pissa tulee. Pissaa tuli vain muutama tippa kerrallaan, mutta koko ajan pissan tuleminen tuli helpommaksi. Pissaamistarve tuntuu sietämättömältä, koska en voi nukkua. Olen käynyt lämpimässä suihkussa kolme kertaa aamuyön ja aamun aikana. Lämmin suihku tuntuu hyvältä tässä sietämättömässä tilassa.

Aamupäivän aikana olen juonut mehua ja syönyt kauraleivänpalan juustolla sekä kananamunan. Suoli on alkanut toimia liian hyvin eli olen löysällä. Kävin jälleen lämpimässä suihkussa. Olen jatkanut kävelyä huoneesta toiseen. Olen samalla katsonut SM-hiihtoja televisiosta. En ole voinut nukkua, koska pissan tulon tunne on sietämätön ja estää nukkumisen. Söin puolukoita, jugurttia, kauranlesettä, kuivajauhtettua karpaloa ja tyrniä, pellavansiemeniä, jugurttia ja parahkinöitä sekä rusinoita. Kello on nyt 12.15 ja edelleen tunnen olotilani erittäin vaikeaksi.

Kävin jälleen lämpimässä suihkussa. Olo on kyllä todella vaikea. En voi istua enkä maata. En ole nukkunut vuorokauteen. Eturauhasen kohdalla on ennenkokematon tunne ja se säteilee vatsanseutuunkin. Yritän seurata miesten SM-hiihtoja.

Soitin Oulun Yliopistollisen sairaalan sairaanhoitajapäivystykseen klo 14.30 ja kysyin neuvoja tilanteeseen. Sairaanhoitaja ei pystynyt auttamaan koska hoitomuoto on uusi. Hän kuitenkn totesi ne asiat mitkä minäkin jo tiesin, että juoda pitaa, Buranan osalta totesimme yhdessä, että se on voinut aiheuttaa vatsan löysyyden. Minä kerroin, että lämmin suihku on hyväksi ja hän totesi että näin varmaan on.

Kello 15.30 vaihdoin Buranan Panadoliin, koska minun käsitykseni mukaan Burana oli saanut aikaan vatsan löysyyden. Otin käyttöön myös vaipat, koska en enää pysty pidättämään virtsan karkailua. Edelleen olo on vaikea, koska nyt onn eturauhasen oudon tunteen lisäksi kivuonomaista tunnetta selässä ja vatsassa.

Otin 17.30 kääyttöön selkähieromalaitteen, mikä tuntui helpottavan selkäkipua. Lisäksi jumppasin vähän keskivartaloa tavoitteena vatsakipujen poistaminen. Samalla seurassa JHT:n Suomisarjan ottelua internetistä.


Olen illan aikana käynyt lämpimässä suihkussa kolme kertaa. Otin selän tukuvyön käyttöön. Se helpottaa hiukan tilannetta. Nyt vaipat kastuvat nopeassa tahdissa. Olen todella sairas. Miten selviän seuraavasta yöstä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti