perjantai 8. huhtikuuta 2016

Boosterhoitojakson ensimmäinen päivä, toinen, kolmas, neljäs ja viides päivä

Maanantaina 4.4.2016 alkoi syöpähoidossani ns. boosterjakso. Se tarkoittaa sitä, että ulkoista sädehoitoa annetaan pienemmälle alueelle eli eturauhasen alueelle. Taksi tuli hakemaan minua kello 9.30 ja olimme OYKS.ssä n. klo 11.00. Ajomatka menee nyt noin 10 minuuttia nopeammin Kalajoelta Ouluun kun nopeusrajoitukset ovat nousseet 80:stä 100 km /h:ssa. Kävin sädehoito-osastolla vessassa ja join kello 11.30 kolme lasillista vettä. Pääsin aikataulun mukaan eli 12.30 boosterjakson ensimmäiseen hoitoon. Kävin jälleen vessassa hoitojakson jälkeen. Lähdimme kohti Kalajokea klo 12. 50 ja olimme Kalajoella 14.20. Nukuin taksissa tulomatkalla, koska yöllä nukuin huonosti. Katselin lisää tietoa internetistä syövästä.

Eturauhassyöpä

HDR-brakyvideo

Eturauhassyövän sädehoidon haittavaikutukset

Hormonihoidon yhdistäminen sädehoitoon

Tiistai-aamuna heräsin myöhään, koska nukuin vähän huonosti yön. Kävin vessassa yön aikana kuusi kertaa. Taksi tuli hakemaan klo 8.10 ja olimme OYKS:ssa 9.50. Kävin sädehoito-osastolla vessassa. Sain kuulla ylivieskalaiselta mieheltä, että sädehoitokone 4 ei ole toiminnassa. Siksi en voinut ryhtyä juomaan kolme lasillista vettä ennenkuin tiedän milloin minun sädehoitoaikani on. Minulle ilmoitettiin, että sädehoitoaikani on 11.30 joten join kello 10.30 kolme lasillista vettä. Sädehoitoajat olivat kuitenkin hoitokone 2 myöhässä ja pääsin sädehoitoon klo 11.45. Minulle oli jäänyt ilmaa suoleen ja ilma poistettiin katetrin avulla. Sen jälkeen suoritettiin boosterhoito. Minä pyysin huomista pissanäytteenottoa varten tarvittavat välineet. Huomenna otetaan myös verikokeet. Pääsimme lähtemään Kalajokea kohti kello 12.00. Minulle soitettiin, että huominen sädehoitoaika on aikaistettu klo 9.30:een. Minä soitin Kelakeskukseen ja ilmoitin ajan muutoksesta ja tilasin taksin aamuksi klo 6.40.

Keskiviikkoaamuna taksi tuli hakemaan kello 6.40 ja olimme Oulussa n. kello 8. 15. Kävin sädehoito-osastolla vessassa ja sen jälkeen lähdin viemään virtsanäyteputka avohoito-osaston laboratorioon. Pääsin heti laboratorioon ja hoitaja kysyi nimeäni ja ktsoi, että minulla on tänään myös verikoe. Hän opasti minua, että voin tuoda virtsanäyteputket sitten kun tulen verikokeeseen. Minä opastin hoitajaa, että helpompi on ottaa nyt verikoe kun toin nämä putken. Pian pääsimme asiasta yhteisymmärrykseen ja verikoe otettiin heti samalla virtsanäyteputkien kanssa. Palasin takaisin sädehoito-osastolle ja join kolme lasillista vettä n. klo 8.30, koska ilmoitettu sädehoitoaika koneella 2 oli klo 9.30. Sädehoito oli myöhässä noin 20 minuuttia ja pääsin sädehoitoon klo 9.50. Kalajoelle pääsimme lähtemään noin klo 10.00 ja olimma Kalajoella n. klo 11.35.
Sain huomiselle uuden ajan, koska kone 4 oli edelleen epäkunnossa. Uusi aika oli ilta-aika eli klo 17.45. Alkuperäisen suunnitelman mukaan aika olisi ollut 11.10. Soitin Kela-keskukseen ja ilmoitin sinne uuden ajan joten taksi tulee huomenna hakemaan minua kello 15.00.

Torstaina taksi tuli hakemaan jo 14.55. Olimme Oulussa klo 16.30. Kävin vessassa sädehoito-osastolla. Join kolme lasillista vettä klo 16.45. Vesi oli laitettu juomakannuun, koska juoma-automaatti oli vaihdettu eikä siitä näyttänyt vettä saavaan. Join vettä kolme lasillista. Minua hieman huoletti ilmavaivat, koska olin syönyt ruisleipää, mutta onneksi kaikki sujui hyvin. Minulle tehtiin ihotarkastus ja kaikki oli hyvin. Sädehoitokone 4 oli saatu kuntoon ja pääsin sille koneelle juuri oikeaan aikaan eli 17.45. Sain virtsa- ja verikokeen tulokset. Ne olivat kaikki hyviä. Lähdimme kohti Kalajokea klo 18.05 ja olimme Kalajoella 19.40.

Perjantai oli boosterjakson ja ulkoisen sädehoidon viimeinen päivä. Aamulla taksi tuli hakemaan minua klo 7.30. Olimme Oulussa n. klo 9.00. Kävin sädehoito-osastolla vessassa ja odottelin lääkärin vastaanotolle pääsyä. Lääkärin vastaanottoaika oli 9.30 ja pääsin vastaanotolle n. 9.35. Kävimme läpi hoitojaksoon liittyvät asiat ja tereystilanteeni. Suoritettiin myös ihotarkastus. Virtsa- ja verinäytteet oliva OK. Lääkäri halusi kuullaa kokemukseni ja tuntemukseni koko sädehoitojaksosta. Jatkotoimenpiteet ovat sitten noin kuukauden kuluttua Oulaskankaan sairaalassa. Hormonipistoshoitoa jatketaan, mutta muuten voi palata normaaliin elämään.
Vimeinen ulkoinen sädehoito alkoi aikataulun mukaan klo 11.10 ja pääsimme lähtemään Kalajokea kohti kello 11.25. Olimme Kalajoella 12. 45.

Kotiin palattuani söin ja menin nukkumaan. Olin hieman väsynyt. Nyt on sädehoitojakso ohi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti